Bör läsas med finsk brytning

3 06 2007

Finsk Jobbansökan

Joppansökan!!

Till OK i Jukkasjärvi:

Tå ja såk i annons att ni sökte pensinmacksföreståndare. Dänkte ja, joppet är mitt!!
Ja har pra meriter sen titikare, nu räknar ja tom:
1) Folkskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6 å halva suan.
2) Joppet: Ja har inte joppat på pensinmack förut, men ja har dankat mikke met pilen.

NU JA UNDRA?
Lönen, met mina meriter grävs en hök lön, ganse 40’000 kr./mån.
Och sänstepil kräver ja, samma som sefen. Ja dror nämliken på jämlikhet.
Ja har kått många kurser, nu ja räkna tom:
1) Säljkurs halva veckan.
2) ABF-kurs, lär dig pela gitarr för nupörjare.
3) Konkurs. De va en konsti kurs.
4) Datautpilding.

Ja ser fram att få åka på mer kurser helst till Tammerfors, där är pra drag!
Hoppas no kan pestämma snappt, stämplingen tar snart slut.
Dveka ej, nästa vecka har ja säkert nutt jopp.

Vesamatti Taikon.
——————————————————————————–

En månad senare:

Till OK  i Jukkasjärvi:

Hej!
Nu ja pörja pli FÖRPANNAT. Dredje veckan å ingen anställningspevis.
Ganse tax å galla in fakket.

Sefen ska ganse passa sig, det finns lakkar även för en sef!
Nå ja ska inte drassla in mäj i nåkra långdrakare.

Ja sänker lönen 5.000:- och ja tar para en mersa 190.

Pästa hälsningen sefen frukan.

Vesamatti Taikon





Tony Blair

3 06 2007

 

Javisst är det han på bilden! Bilden har publicerats första gången 1994 men retuscherad.Orginalbilden har nu dykt upp i den engelska pressen.Men jag håller med om att detta är en ganska oskyldig bild trotsallt

Foto SWNS




Vackra prinsessor

3 06 2007

Genom tiderna har det ju funnits vackra prinsessor. På direkten kommer man på några som utmärker sig i mängden. Grace Kelly,  Prinsessan Mary  , Prinsessan Alexandra , Prinsessan Madeleine , Prinsessan Mette Marit , Prinsessan Diana

 En hör inte till gänget? Vem är det och varför?





3 06 2007

Så kan det gå om man blir kär efter en skilsmässa från en otrogen prins.

 
 
 
 
 
Källa:http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1013637,00.html




Victoria Beckham

3 06 2007

Foto: ALL OVER PRESS

I och med att flyttlastet snart bär till LA har Victoria Beckham färgat håret. Ny look är solig kalifornisk look med andra ord BLOND ! Vackert Posh!





Oscar 2007

3 06 2007

Cameron Diaz

Hela den vinnar listan ser ut som jag tänkt mig. Och nu måste jag bara gå och se Happy feet ! Bloggar mer om ämnet ikväll. Måste rusa till jobbet. Men sätter en bild på min fav på röda mattan. Cameron Diaz





Andreas Jonsson

3 06 2007

Han är helt knäckt nu !!Min favorit….tycker sååå synd om han!!

Skickar en massa varma kramar och allat annat varmt till han så det blir bätre….

Källa:http://aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1008408,00.html




Våran sessan

3 06 2007

Hon tar ju andan ur en Vacker…… På ett kalas i Norge gjorde hon det igen. Bar en klänning som framhävde hennes vackra former. Fortsätt med det!

 Källa:http://aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1008156,00.html




Koala reservat

3 06 2007

 

I trakterna runt Port Stephen finns det flera koala reservat. Tar man sig tid och en promenad i dom så kan ma se koalor ute i det fria. I Lemon Tree Passage går stråken längst havet!





Hyrbåt

3 06 2007

Privat bild tagen Januari 2007

För ca 200 kr hyr du en sån här sak att åka runt med en halv dag. Du får med dig sjökort och bra tips på fina platser. Och en picnikpåse hade vi med oss…Härligt, härligt! Här gick vi i land på en liten ö och fortsatte att spana efter delfinerna vi nyss haft sällskap av. Ett paradis säger jag….ca 30 grader i luften och lite mindre i vattnet.





Lemon Tree Passage, Australia

3 06 2007

p1040050.jpg

Bilden är ju inte så bra. Men det var en 6-7 styckna delfiner som följde oss när i åkte ut med en liten hyrbåt. Jag var rädd för att dom skulle komma för nära och välta oss! Missade därför ett bra läge att ta kort, när en av dom simmade ca 1 meter bakom båten! Helt underbar dag var denna med strålande sol, havet, lugnet och delfinerna. Man behöver ju inte ta en chatertur för att se dom. Hyrde båten i Lemon Tree Passage , norra delen av Port Stephen(mindre turism och lugnare). Man kunde även fiska (hyra redskap) men det gjorde vi nästa dag i Tee Garden.

Kan nog slå vad om att detta är det enda stället Down Under UTAN PUB !!





Sydney Hobart Race

3 06 2007

pc250054.jpg

Den årliga tävlingen på annandag jul vanns sist av Wild Oats XI.

Resultat på http://www.rolexsydneyhobart.com/





Damtoaletter

3 06 2007

DAMTOALETTER

På en flygtur till Chicago gjorde en gentleman åtskilliga försök att komma in på herrtoaletten, men det var upptaget hela tiden.
En flygvärdinna uppmärksammade hans problem och sa: – Ni får gärna använda damtoaletten, herrn, om ni lovar att inte röra någon av knapparna på väggen!
Han gjorde det han skulle, men när han satt där, lade han märke till knapparna, som han lovat att inte röra. På varje knapp stod några bokstäver: VV, VL, PV och på en röd knapp stod ATB.
Han tänkte ”Vem skulle märka om jag trycker på någon av dem?”

Han kunde inte motstå frestelsen, utan tryckte på VV. Varmt vattensprutade på hans bakdel. ”Mmmm, vilken härlig känsla”, tänkte han, ”på herrtoaletterna finns det minsann inte sådana faciliteter”.
Med stor förväntan tryckte han sedan på VL-knappen. Varm luft ersatte nu det varma vattnet och torkade hans ända!

När det slutade, tryckte han så på PV-knappen. En stor pudervippa uppenbarade sig och till hans stora glädje spreds en angenäm doft av vårblomster. ”Damtoaletter är mer än bara en toalett! De ger besökaren en skön och härlig upplevelse”, tänkte han glatt!

Då pudervippan hade fulländat sin glädjespridning,kunde han nästan inte vänta med att trycka på ATB-knappen, som han nu visste skulle bringa honom i yttersta extas! Nästa gång han öppnade ögonen, förstod han att han låg på sjukhus! En sjuksköterska tittade på honom med ett illmarigt leende!

– Vad var det som hände? undrade han. – Ni tryckte på en knapp för mycket, svarade sjuksköterskan. – Den sista knappen, som det stod ATB på, var en Automatisk Tampong Borttagare! Er penis ligger nu under huvudkudden





Kolla upp din livsstil

3 06 2007

Nio av tio infarkt beror på livsstilen!Fetman oroar mest, sen kommer rökningen och högt blodtryck.Vi borde ta hand om oss själva mera.Börja röra på sig mer och stressa mindre.Bra att börja med dom två sakerna.

Källa:www.aftonbladet.se




Hjärtinfarkt är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor

3 06 2007

 

Det är bara så att vi kvinnor måste bli bätre på vår hälsa. Motionera regelbundet. Behöver inte vara slitande på gym, promenad 4 ggr i veckan är en bra början. Bara du får upp pulsen, att du känner att hjärtat jobbar. Ju längre paus man haft mellan sin ‘motionsrunda’ så tar det ju längre tid att komma i form och det är viktigt att börja försiktigt om man inte gjort något överhuvet taget på länge.Jag är ‘upp o ner’ motionerare. Ena gången gör jag allt till 100% sen inget en lång tid Och jag vet att jag mår mycket bätre när jag rör på mig några gånger i veckan. I och försig har jag ett ‘rörligt’ jobb men den räcker inte. För jag tycker om god mat. Inte sötsaker utan mat. Men jag äter hälsosamt men för mycket. Det är vad jag kommit fram till. Jag känner vegetarianer som är mulliga. Så det så

Ingen vill väl i onödan!?

Källa:http://aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,1010987,00.html