Livmoderhalscancer

4 06 2007

Kvinnorna i Sverige har en dålig kunskap om vad som orsakar livmoderhalscancer.Dom flesta tror att det är ärfliga faktorer som påverkar men det är inte det utan ett humat papillomvirus (HPV) som överförs via sexuella kontakter.

80% av dom sexuellt aktiva kvinnor blir någon gång smittade. De flesta märker ingenting (som jag) och därför är det viktigt att gå på undersökning när man blir kallad!

Jag hade 1:sta gradens cancer i livmoderhalsen när jag var 21 år! Jag hade ingen aning om det utan gick till gyn för att det gjorde ont vid sex. Undra det, sa hon!! Jag hade ett område större som en krona som man brände bort. Det gjorde inte ont att bränna men själva undersökningen var obekväm.

Åtgärder

Information

Kommentera

