Feng shui – baguakarta

11 07 2007

 

Idag har jag tänkt att börja möblera om hemma. Jag ska ta till hjälp av lite Feng shui och en baguakarta. Den kartan är uppdelad i åtta olika områden och dessa områden står för varje vädersträck. Hur huset är placerat kan man kolla genom att ställa sig vid ytterdörren med en kompass. Sedan lägger man kartan över en planritning av sitt hus/lägenhet. Norr; karriär, nordöst; utbildning/kunskap, öst; familj/hälsa, sydöst; välstånd/pengar, söder; berömmelse, sydväst; kärlek/äktenskap, väst; barn, nordväst; vänner/mentiorer.

Min ytterdörr är mot nordöst, sovrummet mot sydväst, vilket låter bra. Inom Feng shui finns det ju flera riktningar och gå efter. Jag väljer det som känns rätt och bra för mig och mitt hem. För oss är dom olika värdersträcken viktiga så därför valde jag just den baguakartan.

Skulle man bara vilja möblera ett rum enligt Fengshui så funkar kartan över det också. Då är utgångspunkten dörren till rummet. Jag kommer att återkomma till ämnet när jag gör lite framsteg här hemma.

Åtgärder

Information

Kommentera

