Utbrändhet/stress

23 07 2007

Finns det verkligen utbrändhet? Jo, då det gör det, fick jag uppleva. Hur blir man utbränd och vilka ärsymptomerna? Många människor lever stressat och det är den första varningssignalen. Då går det fortfarande att göra något. Men det tar lång tid tillbaka till ett normalt liv för den som är utbränd. Batterierna är tomma och det tar tid att ladda om dem igen och felet sitter i hjärnans signalsystem. Om du föreställer dig att du i din ena hand har dig själv dig själv, din förmåga, dina kunskaper, ditt intresse och engagemang i livet just nu. Det du vill och orkar satsa i livet hemma och på arbetet. Den du är – ärligt. Inte den du borde vara. I den andra handen har du omgivningens krav. Det kan vara på arbetet, hemma, på fritiden eller i andra roller som dotter/son och vän. Men kraven kan också komma inifrån dig själv. Den du tycker att du borde vara. Jag har alltid haft höga krav på mig själv! Hindren vi möter i livet kan ibland bli för stora och då ’spelar’ vi död. Vi bryr oss inte om hindret utan fortsätter som om allt var bra. Vi lurar oss själva men inte kroppen och hjärnan.
I stället kanske vi dövar oss med fel mat, godis, alkohol, lugnande medel eller sömn. Under tiden tog min kropp stryk. Till slut sade kroppen ifrån med feber till och från under ett halvår.Jag var känslomässigt tom, engagerade mig inte, hade ingen energi, diskuterade inte problem och var/är deprimerad.Vila hjälpte inte för jag blev ju inte utbränd på en vecka eller ens en månad utan jag hade levt under hård press under en mycket lång tid.
Jag svarade ja på 14 av dessa 15 frågor;
* Har du svårt att minnas namn, datum och ärenden?
* Har du svårt att minnas saker som är viktiga i jobbet?
* Har du svårt att koncentrera dig på en längre text?
* Har du svårt att göra flera saker samtidigt?
* Är du överkänslig för ljud eller ljus?
* Har du svårt att somna?
* Vaknar du tidigt och har svårt att somna om?
* Är du alltid trött?
* Känns det som om dina batterier är tömda?
* Är du infektionskänslig?
* Har du ojämnt humör?
* Är du lättrörd känslomässigt?
* Känner du dig ofta arg eller irriterad?
* Har du svårt att kontrollera dina känslor?
* Är du ofta ledsen?

 

Åtgärder

Information

One response

21 02 2009
kickan34

Hej! Här har du en till. Jag e sjukskriven för utmattningsdepression, a.k.a utbrändhet.

Det finns i verkligheten, och känner igen mig såå mycket i det du skriver.

Kämpa på, det gör jag varje dag.
Kramar




