Burfångade kräftor

10 08 2007

Ikväll har vi bestämt oss för att köpa lite burfångade havskräftor. Det blir en lugn kväll, bara vi två, så jag behöver inte förbereda så mycket. Köper till något gott nybakat bröd på bageriet, brännvinsost och romsås. Blir smaskens!

 

Sedan jag flyttade ut till ön har jag lärt mig att koka både kräftor, hummer och krabbor. Egentligen tycker jag det är barbariskt men vad ska man göra. Annars är det någon annan som kokar dom och eftersom vi fiskat mycket själva så blir det naturligt att man kokar dom också. Vi brukar sumppa dom minst över en natt.

För två personer brukar jag räkna 8-10 havskräftor beroende på storleken. Jag använder en 5 l kastrull. För kokningen; ca 2 l vatten, 1 dl grovt salt, 1/2 dl socker, 10 dillkronor, en halv burk dillfrön, ev en flaska porter. Brukar alltid smaka av spat för att få rätt salt mängd. Jag lägger i dom tvättade kräftorna i det kokande vattnet och låter koka ca 5-7 min. Låt svalna i spat efter att du bytt ut dillkronorna till nya. Se till att alla kräftor täcks av laget. Förvara svalt under natten och när du lägger upp dom så kan du ev garnera med nya dillkronor.

Kokar du frysta, redan kokta kräftor, behöver du mindre salt eftersom dom redan är saltade.

Ett tips är att spara skalen eller en del av dem för att senare koka upp till fond, sås eller soppa. Du kan ha skalen så länge i frysen. Detta gäller alla skaldjursskal.

Åtgärder

Information

Kommentera

