Har inte alla rätt till att klara av skolan?

12 09 2007

I en artikel i DN skrivs det om läget i skolorna idag och då specielt de barn som behöver lite extra stöd för att klara av ämnena i samma takt som alla andra. Idag lägger skolan ner stora resurser på att ge eleverna med behov extra stöd men ändå hade vi enligt Skolverket 11,4 % av eleverna som gick ut 9:an inte behörighet till gymnasiet.

Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund , ger förslag till hur man ska förbättra situatonen. I hennes förslag punt 4 kommer jag att tänka på en speciel situation för några år sedan i en klass där jag jobbade som stöd. En 6:a med 26 elever, en behörig lärare samt två heltidsstöd till två elever. Ibland kunde arbetsron i klassrummet vara förfärlig. Inte pg a av det barn som fick/behövde stöd utan det som behövde uppmärksamhet och terroriserade hela klassen med sitt stökiga uppträdande. I denna klass var det fyra sådana ‘terrorister’ som ibland gjorde allt för att förstöra för dom andra under lektionerna. Läraren hade små chanser att lugna ner stämningen. Vi som jobbade som stöd fick andvända en del av våran tid samt energi till att få en lugn miljö för oss alla. Det kunde vara dagar då man kände att man ‘jobbat’ mera med dessa ‘terrorister’ än det barn som behövde oss vid sin sida under dagen. Man kände sig både maktlös och misslyckad.

Dessa unga vet hur långt dom kan gå utan att det blir allvarlig bestraffning för handlingen. Ofta tänkte man på hur det kan gå så långt att allt detta kan hända i ett klassrum. Men efter att ha lärt känna dessa barn bättre, så var det t ex en som var enormt duktigt i vissa ämnen (matte,engelska, svenska)  så han var klart långt före dom andra med sina uppgifter och efter det börjades  smått med att störa andra vilket gjorde att flera hängde på och då var det kört igen. Så även dessa barn som är duktigare än medelsnittet ska få en chans till att lära sig i sin takt, en snabbare takt. All är ju enskilda individer som inte går in i en färdig mall som ges utan de borde få en chans att lära sig i sin egen takt med eller utan stöd. Det är därför viktigt att klassernas storlek hålls nere så att pedagogerna har tid att se till alla elevernas behov. Jag anser även att arbetet mellan skolan-hem är viktig och bör vara kontinuerlig.

Källa

Annonser

Åtgärder

Information

4 responses

12 09 2007
Ali

I Luleå finns det inte mycket till extra resurser, men de har lovat…..
Många går ut med IG i skolorna här!
Men många av dessa elever vill INTE lära sig heller…
Hoppas att du får en fin dag! Kram Ali

12 09 2007
blondie60

Ali; Visst finns det även dom som inte vill lära sig. Men tanken här var ju barn som efter en utredning ska ha rätt till stöd och ändå att det inte fungerar.
/Kram Pinglan

12 09 2007
Petra

ja alla har rätt till en bra skolgång!!!

12 09 2007
Tessa

ALLA barn/ ungdomar har rätt till en bra skolgång utifrån varje enskild elevs behov! AMEN!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: