Gömda är ingen sann historia? Vad tror du?

12 12 2008

Gömda av Liza Marklund

Vad besviken jag blev när jag läste att en av mina favoritböcker,  Gömda av Liza Marklund, inte alls är en sann historia om Mia som tvingas fly till Usa undan från sitt ex som hotat mörda henne och deras dotter. Allt är typ fejk i boken eller böckerna. Det finns ju även Asyl och Mias Hemlighet. Nu har en journalist vid namn Monica Antonsson skrivit en bok och en blogg om hur hela historien i Gömda är fejk. Hon påstår att Mia ljuger, att hon inte alls jobbade på bank utan på en lunchbar och gick på socialbidrag, att hennes norrländske man ”Anders” i själva verket är chilenare och heter Luis, han anklagades för mordförsök på Mias ex och hamnade i fängelse.

Lisa Marklund, som skrivit Gömda, medger att boken är är baserat på FLERA olika människoöden, och INTE en sann historia direkt ur verkligheten. Både den och uppföljarna Asyl och Mias hemlighet, framställdes ju som att de var sanna. 

Monica Antonssons bok ”Mia – Sanningen om Gömda” kommer ut den 15 december och du kan köpa den här.  Det blir nog att man får läsa även denna bok för att få klarhet i det hela.

Åtgärder

Information

10 responses

13 12 2008
xklusiv

hej pinglan…

jag har varit lost i alter egos blogg sedan över en timme.
det är konstigt att när man läser sådana bloggar känns ens eget liv oiktigt.
eller orättvist.
eller på ngt vis känns man ointressant.
vilken tjej.
vilken mamma.
vilket liv och
vilken kamp.

ja, det var en intressant kvinna. med mängder av Nyttig Mat till oss andra i bloggosfären.
självklart ska man inte förringa sig själv ler andra…men ibland kanske man behöver c sig om lite runt omkring i bloggens alla hörn.

har kikat på din lilla carmen electra. men känner att hon lever som på en annan planet. är hon SÅ ung…var min första tanke….
ha en fortsatt fin lucia. jag ska jobba natt…kramen till dig

13 12 2008
blondie60

Xklusiv; ja du, alter ego hade mycket att ge… vad kommer till carmen så är hon dock 30 + 🙂

13 12 2008
stella sweden

Åhhh…snart är juletiden o all jobbstress över o dååå ska jag bara ligga i soffan med en pralinask i ena handen en drink me paraply i den andra o i den tredje en cigg i silvermunstycke…den fjärde får hålla boken!

13 12 2008
blondie60

Stella; vi har bara TVÅ händer…eller ja, jag har det…men jag vet du är ju inte som vi andra direkt…för där finns det alltid en flummig gräns mellan….

14 12 2008
ulle

Nu måste jag ju läsa boken så fort som möjligt!!! Jag har hela tiden trott att den var sann och har även läst intervjuer med Mia och för ett tag sen även hennes dotter, fattar noll och även lite besviken……

15 12 2008
blondie60

Ulle; visst blev man ena paff?? Jag har läst alla oxå och trott på dom…

15 12 2008
Tessa

öhhh…? detta måste jag få klarhet i, jag känner mig helt lost jag med just nu.. har alltid trott på dessa böckers verklighet men inte ska man sluta att förvånas över något så är det ju.

18 12 2008
Kulan

Marklunds och Mias böcker stämmer inte. Har vuxit upp i samma stad och var bekant med Mia.

31 12 2008
Vem talar sanning, Mia eller ‘Daddy’?? « Nu eller aldrig…

[…] sanning, Mia eller ‘Daddy’?? 31 12 2008 Jag vill gärna läsa boken ‘Mia-Sanningen om Gömda‘. Är bara så nyfiken på hur det egentligen är eller var. Har läst alla böckerna, slukat […]

15 01 2009
Mer av Liza och Mia? « Nu eller aldrig…

[…] ju klockrent fel. Ge ut en bok som sann historia är ju fel om det bara är 10% sanning i den.  Monica Antonsson kom med fakta som fick mig att reagera och tänka om. Jag vet inte om jag vill ha mer av […]

Kommentera

