Måste man ha julgran?

19 12 2008

Att ha en gran till jul är ju ett måste, känns det som. Men nuförtiden är det lite nya tankesätt med granen. Att den t ex kan vara svart eller röd. Jag har alltid förut haft en riktig gran, huggen ur egen skog. Men sen blev det ändring till en plastvariant och kunde även tänka mig en färgad gran

Men hur har denna tradition blivit till? Den första granen (dokumeterade) som ställdes upp var i Riga, Latvia, 1510. Historien säger att män i svarta hattar bar fram trädet och efter ‘ceremonin’ brändes trädet upp. Granen fann sin väg inomhus under 1600 talet i Tyskland.

I år kommer det inte finnas någon gran inne hos mig. Men utanför har jag en med ljus i, den skiner upp lagom.

Åtgärder

Information

5 responses

20 12 2008
ulle

Hos oss är det fortfarande en riktig gran som gäller, även om jag snart kan tänka mig en plastgran också.

20 12 2008
stella sweden

Jooo..min kastar ja ut på balkongen min..så får den litt havsutsikt!

😉

21 12 2008
blondie60

Stella; Bra ide!! OM jag skulle ha en gran skulle den stå ute oxå…där den hör hemma 🙂

20 12 2008
Alexandra

plast gran ar praktiskt, blir saaaa mkt barr med vanlig gran. men gron tycker jag definitivt att den ska vara!

21 12 2008
blondie60

Alexandra; Jag fastnade för den vita granen som är på bilden annars är ju svart min melodi men inte en svart gran 🙂

Kommentera

