Är min kvinnlighet borta?

17 05 2010

Som jag skrev i förra inlägget så kom ju min operation, hysterektomi, väldigt snabbt. Jag hann knappast reagera förän min livmoder var borta! Tre dagar efter telefonsamtalet, där jag blev inkallad, kom jag till avdelning 45, ensam och enormt ledsen. Vet inte riktigt vilket var värst, men att vara ensam och gå igenom en sådan sak kändes tungt. Tyckte det var så långa korridorer innan jag var framme.

Kan tänka mig att många är ledsna när dom kommer dit. Personalen var väldigt förstående och det fanns ingen gräns på lugnande medel man kunde få innan man kördes in till narkosrummet. Timmen jag hann vara på avdelningen gick oerhört snabbt. Precis som att tiden ville att jag inte skulle hinna tänka efter.

Sköterskorna sprang in och ut i rummet, klädesbyte, prover, medeciner i stora lass. Kände mig faktiskt lite dosig av alla piller. Sen var det den vänliga som berättade för mig hur allt skulle gå till. Planerat var narkos för mitt diskbrott annars är det epiduralbedövning. Och jag som är rädd för att sövas! Eller att jag inte vaknar. Så var det dax för mer lugnande när jag berättat detta för dom vänliga sköterskorna.

Att dom först skulle prova gå in vaginalt kändes bra, vill inte ha ärr. Men annars så tycker jag att jag inte fick tillräckligt med information om ALLT innan operationen. Jag var ju inte ens klar i huvudet för att ställa frågor. Så här efteråt så känner jag att jag borde ha blivit mera informerad av allt runt hela operationen. Hur jag skulle fungera som kvinna och hur samlivet skulle bli. Men är det akut så är det, då får man ta frågorna sedan.

Gör flera inlägg om detta inom kort…..

Åtgärder

Information

One response

19 05 2010
Operationen « Nu eller aldrig…

[…] 19 05 2010 Jag vill fortsätta lite på inlägget innan, om min hysterektomi. Som sagt så känner jag nu efteråt hur viktigt det är att få så […]

Kommentera

