Fridfull Jul

19 12 2007

 

Nu är det bara fem nätter kvar. Jag tänker tillbaka på mina julfiranden när jag var liten. Vi bodde ju här men de var självklart att man åkte till Finland för att fira jul med sin släkt. Någon dag innan åkte vi så vi pyntade inget hemma utan åkte till en ‘färdig’ jul. 

På julafton var höjdpunkten så klart klapparna. Men tomten hade alltid lämnat dom utanför dörren och det berodde nog på att jag var det enda barnet vid julfirandet. Men jag fick inte springa runt och sjoheja för det. För klockan 12 var det dax för ‘Rauhallista Joulua’ (Fridfull Jul) då utlyses julfreden från Åbo (vilket det fortfarande görs) på radio och TV. Efter det var det bara lugn som gällde. På radio spelades bara lugn julmusik och psalmer och TV var lika tråkig. Idag är det inte så strikt precis.

Efter detta åkte man till kyrkogården och tände ljus för bortgångna släcktingar. Det var vackert att se alla ljusen men som barn upplevde jag ljusen på det stupade soldaternas gravar som nästan skrämmande.

Maten hos oss betog av skinka, lutfisk, kokt potatis, kokta ärter, kålrots-, morots- och potatislåda. Risgrynsgröt med kall russinskräm var en självklar frukost eller lunch. Nybakat bröd och pepparkakor hörde till. Vi firade jul i västra Finland och maten skiljer sig lite mot östra, där det är mer karelinspirerat. Som vuxen blandade jag senare dessa två och plockade det godaste av bägge, som t ex Karelska piroger.

Juldagen började med julotta i kyrkan. Det brukade vara snö upp till knäväcken på mig på stigen som vi gick på och jag minns det som väldigt tugnt och jobbigt men gnällde man blev man luggad av ‘mormor’ (min mormors syster) !

Så såg mina jul ut för länge sedan… Se hur det är idag.  ( en vacker sida )


Åtgärder

Information

Ett svar

20 12 2007
Petra

Härliga minnen 🙂

Lämna en kommentar